2024
Schoon B, Kötter T. Intracurricular Factors Influencing Medical Students' Specialty Choice: A Systematic Review. Adv Med Educ Pract 2024; 15:1127-1140
Jordan A, Nothacker J, Paucke V, Hager KH, Hueber S, Karimzadeh A, Kötter T, Löffler C, Müller BS, Tajdar D, Lühmann D, Scherer M, Schäfer I. Association Between Self-Reported Protective Behavior and Heat-Associated Health Complaints Among Patients With Chronic Diseases in Primary Care: Results of the CLIMATE Pilot Cohort Study. JMIR Public Health Surveill. 2024; 10:e58711.
Shehu E, Kugler CM, Schäfer N, Rosen D, Schaefer C, Kötter T, Follmann M, Pieper D. Barriers and facilitators of adherence to clinical practice guidelines in Germany—a systematic review. J Eval Clin Pract 2024; 1-18
2023
Kötter, T. 47/m – Beratung zur Prostatakarzinomfrüherkennung. Z Allg Med 99 (Suppl 1), 17–21 (2023).
Kötter T. Krebsfrüherkennung bei Männern nach der Krebsfrüherkennungsrichtlinie. Allgemeinmedizin up2date 2023; 04(04): 291-299.
Kötter T, Hoschek M, Pohontsch NJ, Steinhäuser J. Planetary Health in der curricularen Lehre im Fach Humanmedizin – eine qualitative Studie zur Evaluation einer Lehr-/Lernintervention. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes 2023; 179:70-79.
Cummerow J, Obst K, Voltmer E, Kötter T . Medical students' coping with stress and its predictors: a cross-sectional study. Int J Med Educ 2023; 14:11-18
2022
Kötter T, Steinhäuser J. Erfahrungen mit videobasiertem Assessment in Zeiten pandemiebedingter Kontaktbeschränkungen. Z Allg Med 2022; 98(11): 386–389.
Kötter, T., Schulz, J.C. & Pohontsch, N.J. Empathy as a selection criterion for medical students: is a valid assessment possible during personal interviews? A mixed-methods study. Educ Asse Eval Acc (2022).
Kötter T, Rose SI, Goetz K, Steinhäuser J. The predictive validity of admission criteria for the results of clinical competency assessment with an emphasis on family medicine in the fifth year of medical education: an observational study. BMC Med Educ. 2022 Apr 12;22(1):269. doi: 10.1186/s12909-022-03293-y.
Kötter T. Prostatakarzinom. In: Chenot J-F, Scherer M, Hrsg. Allgemeinmedizin. München: Elsevier; 2022: 37-39
Kötter T. Männergesundheit. In: Chenot JF, Scherer M, Hrsg. Allgemeinmedizin. München: Elsevier; 2022: 645-655
2021
Voltmer E, Köslich-Strumann S, Walther A, Kasem M, Obst K, Kötter T. The impact of the COVID-19 pandemic on stress, mental health and coping behavior in German University students - a longitudinal study before and after the onset of the pandemic. BMC Public Health. 2021 Jul 13;21(1):1385. doi: 10.1186/s12889-021-11295-6.
Kötter T, Kiehn L, Obst K U, Voltmer E. The Dsevelopment of Empathy and Associated Factors during Medical Education: A Longitudinal Study. Journal of Medical Education and Curricular Development. 2021 Jul 13;8(1). doi: 10.1177/23821205211030176.
Kötter T, Waschkau A, Steinhäuser J. Was können wir in der Allgemeinmedizin aus der "Pandemie-Lehre" lernen? Ein Werkstattbericht. Z Allg Med 2021;97(6):258-61. DOI 10.3238/zfa.2021.0258-0262
2020
Langendam MW, Piggott T, Nothacker M, Baldeh T, Braithwaite J, Martins CC, Darzi D, Etxeandia I, Florez I, Hoving J, Karam SG, Kötter T, Meerpohl JJ, Mustafa RA, Muti-Schünemann GEU, van der Wees PJ, Follmann M, Schünemann HJ. Approaches of integrating the development of guidelines and quality indicators: a systematic review. BMC Health Serv Res; 2020; 20(875)
Kötter T. Therapie bei Prostatabeschwerden. KVH aktuell. 2020; 25(2): 23-27.
Tietjen AK, Obst, KU, Kötter T. Mind-Body-Medizin zur Resilienzförderung im Studium – qualitative und quantitative Evaluation eines fakultativen Lehrangebots. Beiträge zur Hochschulforschung 2020; 42(1-2): 162-76.
Obst, KU, Kötter T. Identifikation mit dem Studiengang als Ansatzpunkt für Resilienzförderung bei Studierenden. Beiträge zur Hochschulforschung 2020; 42(1-2): 148-61.
Kötter T, Rose SI, Waldmann A, Steinhäuser J. Do Medical Students in Their Fifth Year of Undergraduate Training Differ in Their Suitability to Become a “Good Doctor” Depending on Their Admission Criteria? A Pilot Study. Adv Med Educ Pract 2020. 11: 109-12. doi: 10.2147/AMEP.S235529.
2019
Voltmer E, Obst K, Kötter T. Study-related behavior patterns of medical students compared to students of science, technology, engineering and mathematics (STEM): a three-year longitudinal study. BMC Med Educ 2019. 19: 262. doi: 10.1186/s12909-019-1696-6.
Kötter T, Fuchs S, Heise M, Riemenschneider H, Sanftenberg L, Vajda C, Voigt K. What keeps medical students healthy and well? A systematic review of observational studies on protective factors for health and well-being during medical education. BMC Med Educ 2019; 19: 94. doi: 10.1186/s12909-019-1532-z.
Kötter T. Ansatzpunkte für Resilienzförderung im Medizinstudium – Was hält angehende Ärztinnen und Ärzte gesund? Aktuelle Urol. 2019; 50: 190-194. doi: 10.1055/a-0834-5954.
Kötter T. PSA-Screening: ja, nein, vielleicht? ARS MEDICI 2019; 22: 758-759.
Kötter T. PSA-Screening in der Hausarztpraxis. Ja, Nein, Vielleicht. Der Allgemeinarzt 2019; 9(7): 4-6.
2018
Pohontsch NJ, Stark A, Ehrhardt M, Kötter T, Scherer M. Influences on students' empathy in medical education: an exploratory interview study with medical students in their third and last year. BMC Med Educ 2018; 18: 23. doi: 10.1186/s12909-018-1335-7.
Kötter T. Was hält Medizinstudierende gesund? ärztin 2018; 65: 11.
Kötter T, Obst KU, Weyers I, Wiechert J. Individuelle Kompetenzen für die Gesundheit fördern. duz - DEUTSCHE UNIVERSITÄTSZEITSCHRIFT Special 2018; 26-27.
2017
Kötter T, Wagner J, Brüheim L, Voltmer E. Perceived Medical School stress of undergraduate medical students predicts academic performance: an observational study. BMC Med Educ 2017; 17: 256. doi: 10.1186/s12909-017-1091-0.
Obst KU, Voltmer E, Kötter T. Identifikation mit dem Studiengang - Ein Schutzfaktor für die Gesundheit? Präv Gesundheitsf 2017; 12(4): 234-40. doi: 10.1007/s11553-017-0596-z.
Kötter T, Obst KU, Voltmer E. Präsentismus bei Medizinstudierenden. Eine Querschnittstudie. Präv Gesundheitsf 2017; 12(4): 241-7. doi: 10.1007/s11553-017-0599-9.
Kötter T, Obst K, Brüheim L, Eisemann N, Voltmer E, Katalinic A. Können psychometrische Tests den Erfolg im Auswahlgespräch zum Medizinstudium vorhersagen? Eine Querschnittsstudie an einer deutschen Hochschule. Gesundheitswesen 2017; 79: e40-e47. doi: 10.1055/s-0035-1554705.
Nusseck M, Mornell A, Voltmer E, Kötter T, Schmid B, Blum J, Türk-Espitalier A, Spahn C. Gesundheit und Präventionsverhalten von Musikstudierenden an verschiedenen deutschen Hochschulen. Musikphysiol Musikermed 2017; 24: 67-84.
Clausen E, Kötter T. Leistungssteigerung im Studium: Lernst Du noch, oder dopst du schon? Dt Ärztebl Medizin Studieren 2017; 13(2): 7-9.
Kötter T, Riemenschneider H, Voigt K, Sanftenberg L, Schelling J, Vajda C, et al. Was hält zukünftige (Haus-) Ärztinnen und Ärzte gesund? Entstehung des DFG-Netzwerkes GeduMed.NET. Z Allg Med 2017; 93: 89-90.
2016
Obst KU, Brüheim L, Westermann J, Katalinic A, Kötter T. Can non-cognitive characteristics be measured validly during the selection procedure for medical school application? An experimental study. GMS J Med Educ. 2016; 33(5):Doc75. doi: 10.3205/zma001074.
Kötter T, Niebuhr F. Resource-oriented coaching for reduction of exam-related stress in medical students – an exploratory randomized controlled trial. Adv Med Educ Pract. 2016; 7:497-504. doi: 10.2147/AMEP.S110424.
Kötter T, Ritter J, Katalinic A, Voltmer E. Predictors of participation of sophomore medical students in a health-promoting intervention: an observational study. PloS ONE 2016; 11(12): e0168104. doi: 10.1371/journal.pone.0168104.
Kötter T, Träder JM. Metamizol als Analgetikum in der Hausarztpraxis: Eine Analyse von 10 Jahren Diskussion im Listserver. Z Allg Med 2016; 92(2): 79-83. doi: 10.3238/zfa.2016.0079-0083.
Kötter T, Tautphäus Y, Obst K, Voltmer E, Scherer M. Health-promoting factors for the freshman year of medical school: a longitudinal study. Med Educ 2016; 50(6): 646-56. doi: 10.1111/medu.12987.
Kötter T, da Costa BR, Fässler M, Blozik E, Linde K, Jüni P, et al. Metamizol-assoziierte unerwünschte Arzneimittelwirkungen: Eine systematische Übersicht mit Metaanalyse. Z Allg Med 2016; 92: 72-8. (peer-reviewed deutschspr. Zweitpublikation)
Kötter T, Idel C. Entfernen von Fremdkörpern aus der Nase. In: Steinhäuser (Hrsg.): PraxisSkills Allgemeinmedizin. Schattauer, 2016.
Kötter T, Idel C. Tamponieren der Nase. In: Steinhäuser (Hrsg.): PraxisSkills Allgemeinmedizin. Schattauer, 2016.
Kötter T. DEGAM-Praxisempfehlung „Hausärztliche Beratung zu PSA-Screening". Z Allg Med 2016; 92: 495-9.
2015
Kötter T, Pohontsch N, Voltmer E. Stressors and starting points for health-promoting interventions in medical school from the students’ perspective: a qualitative study. Perspect Med Educ 2015; 4(3): 128-35. doi: 10.1007/s40037-015-0189-5.
Kötter T, da Costa BR, Fässler M, Blozik E, Linde K, Jüni P, et al. Metamizole-associated adverse events: A systematic review and meta-analysis. PloS ONE 2015; 10(4): e0122918. doi: 10.1371/journal.pone.0122918.
Voltmer E, Kötter T, Westermann J. Prävention: Gesund durchs Medizinstudium. Dt Ärztebl 2015; 112: A-1414 / B-1192 / C-1164.
2014
Kötter T, Carmienke S, Herrmann WJ. Vereinbarkeit wissenschaftlicher Tätigkeit mit der Facharztweiterbildung Allgemeinmedizin. Eine Querschnittstudie. GMS Z Med Ausbild 2014; 31(3): Doc31. doi: 10.3205/zma000923.
Kötter T, Tautphäus Y, Scherer M, Voltmer E. Health-promoting factors in medical students and students of science, technology, engineering, and mathematics: design and baseline results of a comparative longitudinal study. BMC Med Educ 2014; 14:134. doi: 10.1186/1472-6920-14-134.
Rickenbacker N, Kötter T, Kochen M, Scherer M, Blozik E. Fundoplication versus medical management of gastroesophageal reflux disease: systematic review and meta-analysis. Surg Endosc 2014; 28(1): 143-55. doi: 10.1007/s00464-013-3140-z.
Verleger R, Kötter T, Jaskowski P, Sprenger A, Siebner H. Are nonconsciously triggered response tendencies actively inhibited? An EEG-based TMS study. J Psychophysiol 2014;18:212.
2013
Kötter T, Bartel C, Schramm S, Lange P, Höfer E, Hänsel M, et al. Versorgung der chronischen Herzinsuffizienz – eine systematische Leitliniensynopse im Rahmen der geplanten DMP-Aktualisierung. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes. 2013; 107: 490-9. doi: 10.1016/j.zefq.2013.03.016.
Kötter T, Voltmer E. Stressbelastung von Medizinstudierenden messen: Übersetzung des „Perceived Medical School Stress Instruments“ in die deutsche Sprache. GMS Z Med Ausbild 2013; 30(2): Doc22. doi: 10.3205/zma000865.
Kötter T, Schaefer F, Scherer M, Blozik E. Involving patients in quality indicator development – a systematic review. Patient Prefer Adherence 2013; 7: 259-68. doi: 10.2147/PPA.S39803.
Herrmann WJ, Kötter T, Freund T, Carmienke S. Vereinbarkeit von Forschung und Facharztweiterbildung in der Allgemeinmedizin – Probleme und Lösungsansätze. Z Allg Med 2013; 89: 122-6.
2012
Voltmer E, Kötter T, Spahn C. Perceived Medical School Stress and the Development of Behavior and Experience Patterns in German Medical Students. Med Teach 2012; 34: 840-7. doi: 10.3109/0142159X.2012.706339.
Kötter T, Blozik E, Scherer M. Methods for the guideline-based development of quality indicators – a systematic review. Implement Sci 2012; 7:21. doi: 10.1186/1748-5908-7-21.
2011
Kötter T, Schaefer F, Blozik E, Scherer M. Die Entwicklung von Qualitätsindikatoren - Hintergrund, Methoden und Probleme. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes. 2011; 105: 7-12. doi: 10.1016/j.zefq.2010.11.002.
2007
Kötter T, Träder JM. Praktisches Jahr in einer Allgemeinpraxis – Chancen für eine patientenorientierte Ausbildung im Medizinstudium. Z Allg Med 2007; 83: 9-11.
2006
Verleger R, Kötter T, Jaskowski P, Sprenger A, Siebner H. A TMS study in non-consciously triggered response tendencies in the motor cortex. Exp Brain Res 2006; 173(1): 115-29. doi: 10.1007/s00221-006-0371-4.